Bathurst Community Centre

15 januari 2012 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Heey Allemaal,

Zo mijn eerste week na de vakantie zit er weer op. Vorige keer was mijn bericht superlang, dus zal er proberen een kort verhaaltje van te maken, zoveel hebben we toch niet gedaan deze week.

Op maandag hadden we namelijk een afspraak bij onze nieuwe project, Bathurst Community Centre, Dit is een dorpje verder dan Nemato, waar wij eerst waren. Een iets kleinere township, maar met heel veel problematieken, de twee overheersende, verslaving en HIV/Aids. We werden vriendelijk en enthousiast verwelkomt door onze nieuwe begeleidster, Boniwe. Deze vrouw heeft dit project jaren geleden opgezet, hier zijn dan ook al vele Stenden studenten geweest. Het project lijkt een beetje op dat van Ezibeleni, ons vorige project, maar dit bestaat al jaren en heeft al een vaste vorm, daarnaast krijgt dit project subsidie en is er dus gewoon wat geld. Wij gaan straks in de ochtenden huisbezoeken doen aan ouderen, weeskinderen, gehandicapte kinderen en eens in de twee weken doen we spelletjes met ouderen. In de middagen komen er kinderen van de basisscholen die hulp nodig hebben bij het huiswerk, of gewoon een leuke middag willen hebben. Wij gaan daar verschillende dingen doen. Voorlezen, helpen met huiswerk, spelletjes en drama les. Misschien heb ik dan aan het einde van mijn stage wel een eigen creatieve dag :). Het klonk allemaal veelbelovend en woensdag middag konden we al voor het eerst bij het project komen.

Dinsdag zijn we dus maar lekker wezen niksen, een beetje met school bezig geweest en GTST gekeken. Woensdag middag eindelijk naar stage, waren er meteen al 30 kinderen. We kunnen er vanaf komende week wel 50 verwachten. We hebben allemaal leuke Zuid Afrikaanse en Nederlandse spelletjes met ze gedaan, tjaa, ze vroegen of ze Annemarie Koekoek mochten spelen. Ook hebben we een klok kijk oefening met ze gedaan, ik schrok een beetje van de uitkomst, ontzettend slecht. Daardoor komen Afrikanen denk ik altijd te laat, klokkijken kunnen ze niet. Het was een leuke middag, heb nu al zin in volgende week om echt aan de slag te gaan.

Donderdag moesten wij voor ons visum naar Port Elizabeth, twee uur rijden van hier. Wat een gedoe zo'n visum, je moet er van alles voor hebben, gegevens met je banksaldo, motivatiebrieven, tickets. En nu maar hopen dat ik over een maand een SMS krijg dat het goedgekeurd is. Eenmaal thuisgekomen was het etenstijd. Wat waren wij blij te zien dat we rijst met bottensaus hadden. NOT. Gelukkig is donderdag avond ons vaste Links avondje. Heerlijk pizzabrood gegeten met als toetje bar one cake. Dat is chocoladecake, die je nergens in Zuid Afrika zo lekker krijgt als hier. Voor de gezelligheid gingen Dominic en Hannes ook mee. Hannes is een jongen uit Duitsland die hier een jaar vrijwilligers werk doet. Wij adopteren hem in ons groepje omdat hij anders zo alleen is. Lief he, die social workers ;).

Op vrijdag zijn we heerlijk een avondje uit geweest, eerst drankspelletjes, daarna stappen met voor sommige beerpong. Misschien begrijpen jullie wel wat voor een avond het was, als ik zeg dat ik de enige was zonder ernstige kater.

Gister en vandaag lekker op de campus, beetje laptoppen, met school bezig en series kijken. Gewoon lekker nietsdoen, want vanaf morgen ben ik als het goed is van maandag tot donderdag van 8 tot 5 weg op project. Nu dus nog even genieten van het niets doen.

Ik wil nog even extra iedereen bedanken die steeds reageerd, ik vind het super om berichtjes te krijgen van thuis. Ook werd ik helemaal blij van de kaartjes die hier voor mij zijn gearriveerd! Super lief Dorien en Sarah! En moeders, Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag!!

Tot volgende week, veel liefs,

Aniek.

1. Saakje Schuttenbeld:
    15 januari 2012
    He Aniek.
    Dank je wel voor de felicitatie. Het klinkt goed daar.
    Fijn dat jullie nu eindelijk echt aan het werk kunnen.
    Wij gaan vandaag lekker aan de taart en chips. Jou felicitatie was trouwens niet de eerste Willem was je voor via hyves.

tot de volgende keer.
  2. Marije:
    15 januari 2012
    Klinkt goed Aniek, hopelijk kun je je ei kwijt in dit project :)!
  3. Martha:
    18 januari 2012
    Hopelijk hebben jullie nu een goed project. Berichten klinken goed. succes met alles en het lekkere eten